Tweety (kroužek při Divadle bez Zábradlí, vede Bára Černochová)
Věra Jirousová
Představení středoškolského souboru vychází z deníkových zápisů Věry Jirousové z let 1956–1963, které po její smrti našel a zpracoval syn Tobiáš Jirous. Sám kroužek navštívil a posunul bádání o této pozoruhodné ženě o krok dál. Soubor se zabýval pečlivě všemi zápisy, věnoval se dramaturgické práci při výběru textů a následnému propojení s pohybem, jevištním obrazem a scénografickým zpracováním. Pohybově spolupracoval se Šimonem Plyskou, který členy souboru inspiroval i k pohybu na pomezí akrobacie. Pohyb, obraz, papír, živá hudba. Věra a rodina. Věra a škola. Věra a láska. Věra a její úvahy nad sebou a světem.
„A proč je důležitá pro nás?“(kroužek při KC Kaštan, vede Alena Skálová)
„Protože šla v životě svou vlastní cestou.“ Božena Rothmayerová Horneková byla módní návrhářka a pedagožka, která strávila většinu svého života na pražském Břevnově. Spolu s manželem architektem Otto Rothmayerem pečovala mezi 30. a 70. léty 20. století o interiér a zahradu Rothmayerovy vily, která dnes patří Muzeu města Prahy. Boženiny moderní návrhy šatů, závěsů a vyšívaných přehozů nesou principy jednoduchosti, noblesy a skromné krásy. Stejnými principy jako ve své tvorbě se Božena řídila i v celém svém životě. Její odvaha a důvěra v sebe sama jsou pro nás velkou inspirací a střípky z jejího příběhu bychom chtěli předat dál.
Náhlé bezvětří (kroužek při Divadle pod Palmovkou, vede Jitka Míčková)
Pojďte s námi do světa domů, které už nestojí, seznamte se s lidmi, kteří už nežijí, poslouchejte příběhy, na které se už jen vzpomíná. Jak vypadala Libeň před válkou? Co víme o jejích obyvatelích? Co znamená Chanuka, Pesach, kdo to byl koželuh? Díky příběhům a vzpomínkám ze staré Libně více pronikneme do myšlenek židovského národa, do jejich běžného života, do vzniku i zániku libeňského židovského ghetta, do tajemného osudu židovské synagogy a hřbitova. Dojdeme až na konec? Hlavní metaforou pro holokaust je pro nás papírová loutka. Čím více zákazů a protižidovských nařízení, tím člověk více ztrácí svoji lidskou důstojnost, stává se loutkou a jeho osud je v rukách jiných.
Shakespeare na pískovišti (ukrajinský kroužek při Adaptačním centru PN, vede Olena Zavhorodnya)
V 21. století, době „technického pokroku”, ztrácejí naše děti a dospívající bohužel chuť číst knihy, sledovat divadelní hry a seznamovat se s historií různých národů. Prostřednictvím této divadelní hry zveme děti, aby se ponořily do děl známého dramatika Williama Shakespeara. Chceme všem generacím ukázat jeho talent. A protože všechny naše životní příběhy začínají na pískovišti, tak i na vás, krásné a sympatické diváky, čekáme právě tam.
Vzpomínat na hvězdy
לזכור את הכוכבים
An die Sterne erinnern (kroužek Liberec, vede Nina Doubková)
„Je těžké být dítětem ve válce. Ještě těžší bylo být židovským dítětem během druhé světové války.” Drobná hra složená z obrazů zpracovaných formou site specific vychází z příběhů pamětníků Michaely Vidlákové a Pavla Jelínka. Oba byli za druhé světové války dětmi, oba si ji pamatují specifickým způsobem a skrze jejich vzpomínky máme možnost nahlédnout válku nevinnýma dětskýma očima. Emotivními vzpomínkami vypráví studenti Divadelního kroužku Paměti národa v Liberci příběh druhé světové války v tomto regionu.
Anna (ukrajinský kroužek při Institutu Paměti národa Pardubice, vede Lukáš Kopecký)
Ukázka z autorské inscenace ukrajinských a českých dětí z kroužku Divadla Paměti národa. Životní příběh ukrajinské ženy odvíjející se na pozadí událostí 20. století v Evropě.